półmaska 3m

Kiedy wystarczy polerowanie, a kiedy niezbędne będzie lakierowanie. Poradnik dla początkujących auto detailerów

Pojawienie się rys na lakierze jest problematyczne zarówno dla posiadaczy nowych, jak i starszych pojazdów. Ci pierwsi starają się jak najdłużej nie dopuścić do pojawienia się pierwszej rysy, a drudzy do pojawienia się kolejnych. Znają bowiem każdą rysę na swoim lakierze. Trzeba jednak wiedzieć, że wszelkie uszkodzenia drobne mogą się powiększać. Warto zatem usuwać widoczne rysy i nie czekać aż sięgną głębiej. Kiedy wystarczy polerowanie, a kiedy niezbędne bezie lakierowanie. Jak należy przygotować się do tych prac. Przedstawiamy poradnik dla początkujących auto detailerów.

Rysa rysie nierówna, czyli na co należy zwrócić uwagę przed przystąpieniem do pracy

Nie wielkość, ale głębokość rysy jest kluczowym parametrem, gdy zastanawiasz się jaką metodę wybrać – polerowanie czy lakierowanie. Jeśli rysa sięga niżej niż warstwa lakieru bezbarwnego, czyli do warstwy koloru konieczne będzie ponowne polakierowanie elementu. Jednak powierzchniowe obcierki rzadko powodują aż tak głębokie rysy, podobnie rzecz ma się z odbijającymi się od powierzchni karoserii małymi kamykami czy piaskiem. Warto przed przystąpieniem do pracy zmierzyć grubość powłoki lakierniczej, bo w ten sposób będzie można dobrać materiały ścierne o odpowiedniej gradacji czy też wiedzieć jaka powłoka lakiernicza będzie odpowiednia, choć zasada jest zawsze taka, że lakier nakłada się cienką warstwą i zwykle nakłada się dwie warstwy w zalecanych odstępach czasu.

Jak przygotować się do polerowania?

półmaska 3m

Polerowanie lakieru można wykonać ręcznie albo przy użyciu polerki obrotowej lub orbitalnej. Dla początkujących bardziej polecana jest ta ostatnia. Jednak, choć jest delikatniejsza, to jednak wymaga dostosowania prędkości obrotów do części, która poddawana jest polerowaniu. Zbyt niskie obroty skutkować będą tym, że nie usunie się rysy, a zbyt wysokie mogą doprowadzić do uszkodzenia powłoki lakierniczej. Warto zatem najpierw zrobić próbę na mało widocznym fragmencie. Istotne znaczenie ma również dobór past polerskich, bo wybór jest tutaj ogromny – od uniwersalnych 2w1 czy nawet 3w1, którymi usunie się średnie i duże ryzy, przez lekko ścierne, średnio ścierne, agresywne, aż po wykończeniowe. Polerką należy wykonywać pociągłe ruchy, góra-dół i prawo-lewo. Zanim jednak zabierzesz się za jakąkolwiek pracę karoserię musisz dokładnie umyć, używając dobrej chemii samochodowej. Musisz pozbyć się nawet uporczywych zanieczyszczeń, zatem może być potrzebne glinkowanie, podczas którego notabene trzeba uważać, by nie zarysować auta. Potem karoserię należy zabezpieczyć taśmą, aby ograniczyć pracę do wybranego obszaru roboczego. W czasie pracy przyda się półmaska 3m, która zapobiegnie wdychaniu środków chemicznych, zwłaszcza przy mechanicznej obróbce powierzchni karoserii, aby ochronić się przed pyłem.

Jak przygotować się do samodzielnego lakierowania i o czym należy pamiętać podczas pracy?

Także lakierowanie wymaga odpowiedniego przygotowania. Trzeba założyć okulary ochronne, a także półmaskę 3m, która wyposażona jest w filtry węglowe i przeciwpyłowe. Podwójna filtracja zapewnia najlepszą możliwą ochronę podczas pracy. Przed lakierowaniem należy nałożyć preparat gruntujący, który wyrówna powierzchnię, a dopiero później warstwę koloru. Każdy etap wymaga precyzji, a także postępowania ściśle według zaleceń producenta danego produktu. Powierzchnia karoserii musi być czysta, pozbawiona kurzu i innych zanieczyszczeń. Przed nałożeniem warstwy koloru można posłużyć się podkładem, który zwiększa przyczepność warstwy epoksydowej i akrylowej. Lakier bazowy czyli kolor musi być dopasowany do koloru lakieru na tabliczce znamionowej można użyć identycznego, a w przypadku widocznej różnicy, sięgnąć także po lakier do cieniowania, który ją zniweluje. Warstwa bezbarwna nada końcowy szlif naprawie lakierniczej. Po wyschnięciu ostatniej warstwy warto przeprowadzić polerowanie.

Jak można zabezpieczyć karoserię przed uszkodzeniami po polerowaniu lub lakierowaniu?

Niezależnie od tego, czy decydujesz się na samodzielne polerowanie, czy lakierowanie powinieneś dodatkowo zabezpieczyć lakier przed kolejnymi uszkodzeniami. Tutaj doskonale sprawdzi się woskowanie lub nakładanie powłoki ceramicznej. To pierwsze zabezpiecza lakier na 3 do 8 miesięcy, w zależności od tego czy mamy do czynienia z woskiem naturalnym czy syntetycznym, natomiast powłoka ceramiczna chroni nawet na 2 lata. Jednak tę ostatnią trzeba nałożyć w warsztacie lakierniczym, zatem nie można tej pracy wykonać samodzielnie i zaoszczędzić.

Rysy można skutecznie usuwać. Jednak w przypadku tych głębokich, nie mając doświadczenia, lepiej wybrać się do lakiernika.

Leave a reply

Kontynuując przeglądanie strony, wyrażasz zgodę na używanie przez nas plików cookies. więcej informacji

Aby zapewnić Tobie najwyższy poziom realizacji usługi, opcje ciasteczek na tej stronie są ustawione na "zezwalaj na pliki cookies". Kontynuując przeglądanie strony bez zmiany ustawień lub klikając przycisk "Akceptuję" zgadzasz się na ich wykorzystanie.

Zamknij