Pozycjonowanie bloga — jak to robić, by pozyskiwać klientów?
Tworzenie firmowego bloga to prosty sposób na zwiększenie ruchu, ale i transakcji w sklepie internetowym. Oczywiście istotne znaczenie ma pisanie angażujących treści, takich, które są przydatne z punktu widzenia użytkownika i rozwiązują jego problemy. Tylko takie treści blogowe mają szansę trafić wysoko na listę wyszukiwania w Google, promować Twojego bloga a przy okazji Twój sklep. Jak powinno wyglądać pozycjonowanie bloga sklepu internetowego?
Pozycjonowanie e-commerce – pierwszy krok to ustalenie strategii, a także tematyki na blogu
Na samym początku musisz zastanowić się, ile treści na blogu firmowym miesięcznie chcesz generować. Ważne, by były to artykuły unikatowe i odpowiadały zapotrzebowaniu Twoich potencjalnych klientów, czyli grupy docelowej. Absolutnym minimum jest tworzenie jednego wpisu blogowego w miesiącu. W przypadku bardziej popularnych i konkurencyjnych branż może być to nawet kilkanaście czy kilkadziesiąt wpisów w miesiącu. Aby ustalić tematy, które zainteresują użytkowników możesz skorzystać z przydatnych narzędzi do pozycjonowania e-commerce takich jak Google Keyword Planner, a także answerthepublic.com.
W ten sposób uzyskasz listę pytań zadawanych przez użytkowników, zawierających interesującą Cię frazę, np. „suknie ślubne” czy „portfel skórzany”. W ten sposób zyskasz gotową listę, niepowtarzających się tematów na bloga. Oczywiście możesz wymyślić własne, angażujące tytuły, choćby dotyczące nowości w danej branży, których też poszukuje wiele osób. Do znalezienia tematyki na bloga posłużą nie tylko pytania użytkowników w wyszukiwarce na daną frazę, ale również te często zadawane na branżowych forach czy w grupach na Facebooku.
Jak stworzyć dobry artykuł na bloga, który ułatwi pozycjonowanie sklepu internetowego?
Skoro już wiesz, jak znaleźć tematy na swojego bloga, które wspomogą pozycjonowanie sklepu internetowego, to powinieneś wiedzieć, jak stworzyć dobry artykuł. Może niekoniecznie po to, by pisać go samodzielnie, ale na pewno taka wiedza przyda się, by sprawdzić, czy artykuł stworzony przez copywritera czy content writera będzie przydatny dla użytkowników i przyjazny dla przeglądarki. Istotne znaczenie ma to by od początku zainteresować czytelnika, zatem lead poruszający najważniejsze kwestię i temat artykułu jest potrzebny. Każdy blogowy artykuł firmowy powinien być podzielony na akapity i najlepiej, by zawierały one naturalnie użyte (czyli odmienione) słowa kluczowe.
Artykuł zawsze powinien powstawać od ogółu o szczegółu, czyli najpierw potrzebny jest ramowy plan, czyli konspekt zawierający owe nagłówki. Później można tworzyć ich zawartość, oczywiście odpowiadającą na zadane pytanie, czy zagadnienie. Jednocześnie ważny jest prosty język i bezpośrednie zwracanie się do czytelnika, które angażuje go w treść. Na końcu artykułu blogowego powinno znaleźć się call to action, które skłoni czytelnika do określonego działania, a więc np. zapisania się do newslettera albo zakupu produktu. Nie można kosztem treści skupiać się na upychaniu jak największej ilości słów kluczowych, bo nie na tym polega pozycjonowanie sklepu internetowego. Google promuje artykuły merytoryczne, bezbłędne, przydatne z punktu widzenia użytkownika z zawartymi w naturalny sposób frazami kluczowymi. Nie ilość, a jakość ma zatem znaczenie.
Jak optymalizować treść na blogu firmowym, by zyskać jeszcze lepsze rezultaty?
Można poszczególne treści nasycać słowami kluczowymi, oczywiście z umiarem, gdy osiągną pewien pułap wyświetleń w Google, np. 1000. Warto zawrzeć w artykułach linkowanie wewnętrzne, które pozwala czytelnikowi znaleźć odpowiedź na pokrewny temat. Treści powinny być jak najbardziej specjalistyczne, ale pisane w miarę lekkim językiem, ukazujące firmę jako profesjonalistów w danej branży. Warto promować artykuły w różnych źródłach, choćby social mediach – na Facebooku czy Instagramie. W treści wpisu blogowego mogą znaleźć się także odnośniki do poradników, np. filmów na Youtube z kanału prowadzonego przez firmę, co także wpływa na pozycjonowanie e-commerce.
Jakich błędów nie należy popełniać podczas pozycjonowania sklepów przy użyciu bloga?
Przede wszystkim artykuły blogowe powinny być zwięzłe, a akapity w nich zawarte krótkie. Zdania również nie mogą być rozwlekłe i wielokrotnie złożone. Chodzi o to, aby czytelnik nie zniechęcił się po przeczytaniu kilku linijek, a wręcz przeciwnie wciągnął się w prezentowane treści. Mile widziane jest stosowanie wypunktowań, rankingów z linkowaniem bezpośrednio do sklepu. Nie należy tworzyć ścian tekstu, zbytnio odbiegać od tematu, czy lawirować wokół niego, nie dając konkretnych odpowiedzi.
Dzięki profesjonalnym i angażującym treściom buduje się zaufanie do danej marki i można uzyskać wymierny rezultat w postaci zwiększonej sprzedaży. Pozycjonowanie sklepów przy użyciu bloga może być naprawdę skuteczne.